2022
FebruarVi jobber for tiden med å lage nye websider for Rainfall. Dette er et prosjekt vi benytter vår interne utviklingsavdeling til, og involverer innsiktsarbeid, prosjektledelse, UX-prosess, brukertesting, utvikling og testing. Vi gleder oss til å dele de nye sidene våre med dere!
2019
JuniI år gikk turen til Gdansk, der 35 entusiastiske Rainmakere var booket inn på hotell midt i gamlebyen. Det ble guidet tur rundt i hansabyen, pubcrawl, konkurranser, sykkeltur til Sopot, og uendelig mye latter og moro. De årlige utenlandsturene gir oss et større samhold og bedre samarbeid i gruppen, nye impulser, friskt pågangsmot og en god dose økt entusiasme!
2019
Mai3-7. juni deltok Rainfall sammen med NagellD, HP og Mekatronikk på Maritime Bergen sin stand på årets Nor-Shipping messe i Lillestrøm. Vi fikk vist frem alle våre nye løsninger innen VR, AR og IoT. Høydepunktet på messen var selvsagt da statsministeren prøvde samhandling med andre i VR på broen på et av Odfjell sine tankskip. En unik måte å møtes på og jobbe sammen uavhengig av hvor man er lokalisert.
2018
OktoberBergen Holodeck er et samarbeid mellom Rainfall, NagellD, Mekatronikk, Maritime Bergen og HP. Holodeck gir oss muligheten til å presentere våre løsninger i et miljø skapt bare for VR, AR og 3D. Vi vil her også kunne prototype på en langt mer effektiv måte sammen med våre kunder og samarbeidspartnere. Bergens første og største showroom av denne typen. Gi oss en lyd hvis du vil vite mer.
Bergen Holodeck
2018
Juni21-22 juni arrangerte NCE Media og Finance Innovation arrangementet MCB Tech 18. Rainfall var invitert til å ha stand for å vise det vi lager innenfor VR, AR, IOT og AI. Deltakere fikk se om de hadde høydeskrekk i VR eller hvordan Bybanen midt i byen hadde sett ut. De fikk se om de var glad eller lei seg ved å se om vår lyspære ble grønn eller blå. Om temperaturen eller CO2-nivået i rommet endret seg fikk de se det gjennom AR-applikasjonen vår. Gjennom følelseslyspære-demonstrasjonen vår kunne vi se når det var mest aktivitet gjennom standen og når på tiden av dagen deltakerne var blidest. Dette er data som vi senere skal bruke for å gjøre standene våre enda bedre i fremtiden, vi gleder oss til neste gang.
2018
Mai7.-8. mai arrangerte klyngene NCE Seafood og NCE Media det som skal ha vært verdens første hackathon for akvakultur og sjømat. Målet med hackathonen var å finne nye og spennende løsninger for sjømatindustrien for igjen å skape innovasjon. Rainfall stilte med et faglig bredt team på fem personer som fikk bryne seg på helt nye problemstillinger. Etter et hektisk døgn med jobbing fikk vi presentert idéen vår for dommerne. Det ble dessverre ikke pallplassering denne gangen, men vi fikk gode erfaringer når det gjelder samarbeid og hackathon-formatet. I tillegg lærte vi mye om en industri få på teamet hadde erfaringer med fra tidligere.
2018
AprilI forbindelse med at NCE Media var medarrangør på NCE Tourism sin årlige konferanse for turistnæringen, ble Rainfall invitert med for å vise frem teknologier som kan hjelpe å fremme Norge og Bergen som turistmål i utlandet. Rundt 100 personer fra turistnæringen var tilstede, og vi viste bl.a. frem 360-video av de nye trappene opp til Ulriken i VR, og hvordan man enkelt kan legge 360-bilder fra droner på eksisterende 3D-modeller for å få vist frem norsk natur på nye måter. I tillegg til vårt bidrag var det flere andre som viste frem sine teknologier, og de besøkende fikk bl.a. se løsningen som skal plasseres ut på Vidden. Dette er mange små sensorer som jobber sammen i et mesh-nettverk, og som f.eks. kan gi mikro-værmeldinger over hele Vidden.
2018
MarsVi har lenge snakket om å bevege oss inn i verdenen av Internet of Things - og nå har vi endelig tatt steget. I første omgang har vi etablert samarbeid med en leverandør av skreddersydde sensorer og baksystem. Vi har et knippe sensorer på kontoret som jevnt og trutt registerer og sender oss data til skyen vår. Nå begynner moroa!
2018
FebruarRainfall har VR og AR som satsningsområder og driver i disse dager og utvikler for flere forskjellige kunder med ulike formål. VR-riggen er endog satt opp i Media Laben her på MCB og kan nytes og lekes med av alle og enhver. Ettersom flere og flere kunder ser mot VR/AR har vi passet på å ha kompetanse og fokus på dette området, som vi tror vil glede oss i mange år fremover.
2018
JanuarTjenesteleveranse er et av satsningsområdene våre - og vi kan endelig presentere vår egen utviklingsavdeling - Rainfall Inhouse. Avdelingen ledes av Joakim Obstfelder og vil levere på samtlige kompetanse-, tjeneste- og leveranseområder. Ved å benytte kunnskapen vi har i organisasjonen kan vi nå tilby kundene en fleksibel og innovativ løsning for å hjelpe dem med å møte fremtiden. Vi har allerede flere oppdrag og vil i tiden som kommer bemanne opp med flere, dyktige Rainmakers!
2017
DesemberDa har vi gjennomført årets julebord på best mulig måte. Vi fylte opp selskapslokalet til Jacob Aall og fikk servert julemat (og annen mat), underholdning og andre høykulturelle innslag - som f.eks. en Cubansk fordanser som fikk oss med på salsa og annen galskap. Rainmakers med partnere lot seg begeistre av et usedvanlig innholdsrikt og entusiastisk julebord, der ingen hadde lyst å forlate lokalene og den gode stemningen. Vi gleder oss allerede til neste års feiring!
2017
NovemberTorsdag 9/11 var det duket for den offisielle åpningen av Media City Bergen. Her var det store navn på plakaten. Arild Riise fra TV2 og Dyveke Buanes fra NRK Hordaland styrte oss gjennom et fantastisk arrangement som ble avsluttet av Jan Ove Ottesen på piano, el- og akustisk gitar. Underveis fikk vi servert både sjøkreps, torsk og fantastiske kunstneriske innslag av musikk og dans. Til glede for næringsminister, kulturminister og mange andre kjente politikere og mediefolk. Fredag 10/11 var den egentlige festen. Antall deltakere var mer enn doblet, og det foregikk fester i lokalene til de fleste leietakerne. Rainfall har enda ikke flyttet inn, så vi fikk være med på vorspiel og nachspiel der vi ville. Takk til alle som inviterte oss! (Vizrt, Mediability, NRK, m.fl…)
2017
NovemberRainfall deltok med 5 Rainmakers i det aller første hackathon i MCB arrangert av NCE Media, Deloitte, IBM, Sparebanken Vest og Bergen Kommune. Arrangementet ble holdt i de splitter nye lokalene til NCE Media i 9. etg. i Media City. Vi valgte å se på nye løsninger innen skole i fremtidens Bergen Kommune. Med en veldig god ide, men litt for lite tid på presentasjonen måtte vi se oss slått av RAMPS sin "Tjommi" applikasjon. En verdig vinner der løsningen var en chat-bot for folk som kommer til Bergen. I "Bank of the Future" sporet var det INNOVARE som stak av med seieren med en app som bruker gamification for å øke kundelojalitet. Vi gratulerer begge vinnerne, og sitter selv igjen med flere gode ideer som vi vil jobbe videre med.
2017
NovemberI 2016 samlet de entusiastiske bartefjesene i Rainfall inn 7 832,- til støtte for arbeidet for menns helse! Nå er vi i gang igjen, og målet er selvsagt å overgå fjoråret. Alle kler ikke bart like godt, så hjelp oss slik at denne måneden med pels under nesen ikke er forgjeves. Sjekk vår lagside: https://moteam.co/rainfall
2017
Oktober3 år på rad med Oktoberfest, og den siste i våre lokaler i Administrasjonsbygget i Solheimsviken. Men for en stemning! Når en fest gjennomføres med ekte tyske wurst, drikke fra 7Fjell, hjemmelagde pretzels, dirndl og lederhosen - da bare må det bli bra. Og når vår entusiastiske sanghefteansvarlig Joakim har samlet drikkeviser fra alle land vi har konsulenter fra blir stemningen enda bedre. Dette er nok årets mest uhøytidelige fest i Rainfall!
2017
SeptemberEtter en pause fra Trolljegerprøven i 2016 stilte Rainfall sterkt i år med to lag. Rainmakers A og B. 8 kilometer med gjørme og hindre ble forsert på under 2 timer for begge lag. En skitten men fornøyd gjeng stilte gladelig opp for lagbilde etter økten!
2017
SeptemberDNB inviterer til hackathon i Oslo og Rainfall er med! Helgen 15-17/9 vil 5 Rainmakers delta i konkurransen hvor førstepremien er 100 000,-. DNB åpner et beta-api for deltakerne denne helgen, og målet er å komme opp med en løsning som har høy wow-effekt, har en god teknisk utførelse og har stor verdi for brukerne (bankens kunder). Vi krysser fingrene og håper på en topp-plassering!
2017
SeptemberPå slutten av året vil Rainfall flytte inn i nye lokaler. Etter nesten 8 år i Solheimsgaten er det nå klart at vi flytter inn i Bergens mest moderne og nyskapende teknologipark. Media City Bergen er Norges nye Media- og teknologiklynge. Her sitter mye av den fremste IT-kompetansen samlet i ett bygg, bl. a. TV2, NRK, Vizrt, BT, UiB, Mediability, IBM, med mange flere. Vi gleder oss!
2017
FebruarRainfall har gjennom en periode satset mot servicenæringen innenfor mat, drikke og dagligvare. For å kunne kjenne sine kunder er det viktig å ha kunnskap om bransjen. Rainfall valgte derfor å delta på SMAK messen som ble arrangert 7. – 10. februar 2017. Det er Nordens ledende messe i sitt slag. Og vi skulle ikke bare delta med å bistå kunder med IT kompetanse og løsninger. Vi skulle vise at vi kan næringen – og Rainfall deltok like godt i Norgesmesterskap i Pizzabaking. Dommertrioen Heidi Bjerkan, Eirik Sevaldsen og Andre Løvaas har i løpet av to dager smakt seg i gjennom tretti ulike pizzaer. Bodil Hasselknippe fra Pizzastua i Asker tok seieren i klassen for amerikansk pizza på Smak 2017. Andreplassen i klassen for amerikansk pizza gikk til Lukasz Goreki. Tredjeplassen gikk til Rainfall AS og Sindre Teigland.
2015
AugustFredag 28. August gikk den første Nordea Liv Open av stabelen. En åpen innovasjonsprosess på Scandic Ørnen i Bergen der Comoxie var arrangør. Nordea Liv inviterte alle IT selskaper som har konsulenter hos seg til en åpen innovasjonsprosess for å sammen diskutere hva Nordea Liv kan bli bedre på – eller begynne med. Det var tøff konkurranse, med gode representanter fra aktørene i Bergensregionen, og tøff avstemning i beste «Stjernekamp» setting. Finalerunden endte med at Rainfall gikk av med seieren med konseptet «Mitt Liv». Sammen med Nordea Liv jobber vi nå med videreutvikling av konseptet. Det blir med andre ord spennende å se hva 2016 vil bringe av nye løsninger innenfor bransjen.
2015
JuniRainfall har vunnet rammeavtale som «foretrukken leverandør – rekruttering» til Evry konsernet med alle datterselskap.I konkurranse med et antall rekrutteringsaktører landet Rainfall avtalen med oppstart nå i 2015. Avtalen har en varighet på 2 år med opsjon med forlengelse 1 år av gangen og er en landsdekkende avtale. Avtalen er et resultat av grundig arbeid innen fagområdet IT-rekruttering og dyktig faglig kompetanse i selskapet.
Vi jobber for tiden med å lage nye websider for Rainfall. Dette er et prosjekt vi benytter vår interne utviklingsavdeling til, og involverer innsiktsarbeid, prosjektledelse, UX-prosess, brukertesting, utvikling og testing. Vi gleder oss til å dele de nye sidene våre med dere!
I år gikk turen til Gdansk, der 35 entusiastiske Rainmakere var booket inn på hotell midt i gamlebyen. Det ble guidet tur rundt i hansabyen, pubcrawl, konkurranser, sykkeltur til Sopot, og uendelig mye latter og moro. De årlige utenlandsturene gir oss et større samhold og bedre samarbeid i gruppen, nye impulser, friskt pågangsmot og en god dose økt entusiasme!
3-7. juni deltok Rainfall sammen med NagellD, HP og Mekatronikk på Maritime Bergen sin stand på årets Nor-Shipping messe i Lillestrøm. Vi fikk vist frem alle våre nye løsninger innen VR, AR og IoT. Høydepunktet på messen var selvsagt da statsministeren prøvde samhandling med andre i VR på broen på et av Odfjell sine tankskip. En unik måte å møtes på og jobbe sammen uavhengig av hvor man er lokalisert.
Bergen Holodeck er et samarbeid mellom Rainfall, NagellD, Mekatronikk, Maritime Bergen og HP. Holodeck gir oss muligheten til å presentere våre løsninger i et miljø skapt bare for VR, AR og 3D. Vi vil her også kunne prototype på en langt mer effektiv måte sammen med våre kunder og samarbeidspartnere. Bergens første og største showroom av denne typen. Gi oss en lyd hvis du vil vite mer.
Bergen Holodeck
21-22 juni arrangerte NCE Media og Finance Innovation arrangementet MCB Tech 18. Rainfall var invitert til å ha stand for å vise det vi lager innenfor VR, AR, IOT og AI. Deltakere fikk se om de hadde høydeskrekk i VR eller hvordan Bybanen midt i byen hadde sett ut. De fikk se om de var glad eller lei seg ved å se om vår lyspære ble grønn eller blå. Om temperaturen eller CO2-nivået i rommet endret seg fikk de se det gjennom AR-applikasjonen vår. Gjennom følelseslyspære-demonstrasjonen vår kunne vi se når det var mest aktivitet gjennom standen og når på tiden av dagen deltakerne var blidest. Dette er data som vi senere skal bruke for å gjøre standene våre enda bedre i fremtiden, vi gleder oss til neste gang.
7.-8. mai arrangerte klyngene NCE Seafood og NCE Media det som skal ha vært verdens første hackathon for akvakultur og sjømat. Målet med hackathonen var å finne nye og spennende løsninger for sjømatindustrien for igjen å skape innovasjon. Rainfall stilte med et faglig bredt team på fem personer som fikk bryne seg på helt nye problemstillinger. Etter et hektisk døgn med jobbing fikk vi presentert idéen vår for dommerne. Det ble dessverre ikke pallplassering denne gangen, men vi fikk gode erfaringer når det gjelder samarbeid og hackathon-formatet. I tillegg lærte vi mye om en industri få på teamet hadde erfaringer med fra tidligere.
I forbindelse med at NCE Media var medarrangør på NCE Tourism sin årlige konferanse for turistnæringen, ble Rainfall invitert med for å vise frem teknologier som kan hjelpe å fremme Norge og Bergen som turistmål i utlandet. Rundt 100 personer fra turistnæringen var tilstede, og vi viste bl.a. frem 360-video av de nye trappene opp til Ulriken i VR, og hvordan man enkelt kan legge 360-bilder fra droner på eksisterende 3D-modeller for å få vist frem norsk natur på nye måter. I tillegg til vårt bidrag var det flere andre som viste frem sine teknologier, og de besøkende fikk bl.a. se løsningen som skal plasseres ut på Vidden. Dette er mange små sensorer som jobber sammen i et mesh-nettverk, og som f.eks. kan gi mikro-værmeldinger over hele Vidden.
Vi har lenge snakket om å bevege oss inn i verdenen av Internet of Things - og nå har vi endelig tatt steget. I første omgang har vi etablert samarbeid med en leverandør av skreddersydde sensorer og baksystem. Vi har et knippe sensorer på kontoret som jevnt og trutt registerer og sender oss data til skyen vår. Nå begynner moroa!
Rainfall har VR og AR som satsningsområder og driver i disse dager og utvikler for flere forskjellige kunder med ulike formål. VR-riggen er endog satt opp i Media Laben her på MCB og kan nytes og lekes med av alle og enhver. Ettersom flere og flere kunder ser mot VR/AR har vi passet på å ha kompetanse og fokus på dette området, som vi tror vil glede oss i mange år fremover.
Tjenesteleveranse er et av satsningsområdene våre - og vi kan endelig presentere vår egen utviklingsavdeling - Rainfall Inhouse. Avdelingen ledes av Joakim Obstfelder og vil levere på samtlige kompetanse-, tjeneste- og leveranseområder. Ved å benytte kunnskapen vi har i organisasjonen kan vi nå tilby kundene en fleksibel og innovativ løsning for å hjelpe dem med å møte fremtiden. Vi har allerede flere oppdrag og vil i tiden som kommer bemanne opp med flere, dyktige Rainmakers!
Da har vi gjennomført årets julebord på best mulig måte. Vi fylte opp selskapslokalet til Jacob Aall og fikk servert julemat (og annen mat), underholdning og andre høykulturelle innslag - som f.eks. en Cubansk fordanser som fikk oss med på salsa og annen galskap. Rainmakers med partnere lot seg begeistre av et usedvanlig innholdsrikt og entusiastisk julebord, der ingen hadde lyst å forlate lokalene og den gode stemningen. Vi gleder oss allerede til neste års feiring!
Torsdag 9/11 var det duket for den offisielle åpningen av Media City Bergen. Her var det store navn på plakaten. Arild Riise fra TV2 og Dyveke Buanes fra NRK Hordaland styrte oss gjennom et fantastisk arrangement som ble avsluttet av Jan Ove Ottesen på piano, el- og akustisk gitar. Underveis fikk vi servert både sjøkreps, torsk og fantastiske kunstneriske innslag av musikk og dans. Til glede for næringsminister, kulturminister og mange andre kjente politikere og mediefolk. Fredag 10/11 var den egentlige festen. Antall deltakere var mer enn doblet, og det foregikk fester i lokalene til de fleste leietakerne. Rainfall har enda ikke flyttet inn, så vi fikk være med på vorspiel og nachspiel der vi ville. Takk til alle som inviterte oss! (Vizrt, Mediability, NRK, m.fl…)
Rainfall deltok med 5 Rainmakers i det aller første hackathon i MCB arrangert av NCE Media, Deloitte, IBM, Sparebanken Vest og Bergen Kommune. Arrangementet ble holdt i de splitter nye lokalene til NCE Media i 9. etg. i Media City. Vi valgte å se på nye løsninger innen skole i fremtidens Bergen Kommune. Med en veldig god ide, men litt for lite tid på presentasjonen måtte vi se oss slått av RAMPS sin "Tjommi" applikasjon. En verdig vinner der løsningen var en chat-bot for folk som kommer til Bergen. I "Bank of the Future" sporet var det INNOVARE som stak av med seieren med en app som bruker gamification for å øke kundelojalitet. Vi gratulerer begge vinnerne, og sitter selv igjen med flere gode ideer som vi vil jobbe videre med.
I 2016 samlet de entusiastiske bartefjesene i Rainfall inn 7 832,- til støtte for arbeidet for menns helse! Nå er vi i gang igjen, og målet er selvsagt å overgå fjoråret. Alle kler ikke bart like godt, så hjelp oss slik at denne måneden med pels under nesen ikke er forgjeves. Sjekk vår lagside: https://moteam.co/rainfall
3 år på rad med Oktoberfest, og den siste i våre lokaler i Administrasjonsbygget i Solheimsviken. Men for en stemning! Når en fest gjennomføres med ekte tyske wurst, drikke fra 7Fjell, hjemmelagde pretzels, dirndl og lederhosen - da bare må det bli bra. Og når vår entusiastiske sanghefteansvarlig Joakim har samlet drikkeviser fra alle land vi har konsulenter fra blir stemningen enda bedre. Dette er nok årets mest uhøytidelige fest i Rainfall!
Etter en pause fra Trolljegerprøven i 2016 stilte Rainfall sterkt i år med to lag. Rainmakers A og B. 8 kilometer med gjørme og hindre ble forsert på under 2 timer for begge lag. En skitten men fornøyd gjeng stilte gladelig opp for lagbilde etter økten!
DNB inviterer til hackathon i Oslo og Rainfall er med! Helgen 15-17/9 vil 5 Rainmakers delta i konkurransen hvor førstepremien er 100 000,-. DNB åpner et beta-api for deltakerne denne helgen, og målet er å komme opp med en løsning som har høy wow-effekt, har en god teknisk utførelse og har stor verdi for brukerne (bankens kunder). Vi krysser fingrene og håper på en topp-plassering!
På slutten av året vil Rainfall flytte inn i nye lokaler. Etter nesten 8 år i Solheimsgaten er det nå klart at vi flytter inn i Bergens mest moderne og nyskapende teknologipark. Media City Bergen er Norges nye Media- og teknologiklynge. Her sitter mye av den fremste IT-kompetansen samlet i ett bygg, bl. a. TV2, NRK, Vizrt, BT, UiB, Mediability, IBM, med mange flere. Vi gleder oss!
Rainfall har gjennom en periode satset mot servicenæringen innenfor mat, drikke og dagligvare. For å kunne kjenne sine kunder er det viktig å ha kunnskap om bransjen. Rainfall valgte derfor å delta på SMAK messen som ble arrangert 7. – 10. februar 2017. Det er Nordens ledende messe i sitt slag. Og vi skulle ikke bare delta med å bistå kunder med IT kompetanse og løsninger. Vi skulle vise at vi kan næringen – og Rainfall deltok like godt i Norgesmesterskap i Pizzabaking. Dommertrioen Heidi Bjerkan, Eirik Sevaldsen og Andre Løvaas har i løpet av to dager smakt seg i gjennom tretti ulike pizzaer. Bodil Hasselknippe fra Pizzastua i Asker tok seieren i klassen for amerikansk pizza på Smak 2017. Andreplassen i klassen for amerikansk pizza gikk til Lukasz Goreki. Tredjeplassen gikk til Rainfall AS og Sindre Teigland.
Fredag 28. August gikk den første Nordea Liv Open av stabelen. En åpen innovasjonsprosess på Scandic Ørnen i Bergen der Comoxie var arrangør. Nordea Liv inviterte alle IT selskaper som har konsulenter hos seg til en åpen innovasjonsprosess for å sammen diskutere hva Nordea Liv kan bli bedre på – eller begynne med. Det var tøff konkurranse, med gode representanter fra aktørene i Bergensregionen, og tøff avstemning i beste «Stjernekamp» setting. Finalerunden endte med at Rainfall gikk av med seieren med konseptet «Mitt Liv». Sammen med Nordea Liv jobber vi nå med videreutvikling av konseptet. Det blir med andre ord spennende å se hva 2016 vil bringe av nye løsninger innenfor bransjen.
Rainfall har vunnet rammeavtale som «foretrukken leverandør – rekruttering» til Evry konsernet med alle datterselskap.I konkurranse med et antall rekrutteringsaktører landet Rainfall avtalen med oppstart nå i 2015. Avtalen har en varighet på 2 år med opsjon med forlengelse 1 år av gangen og er en landsdekkende avtale. Avtalen er et resultat av grundig arbeid innen fagområdet IT-rekruttering og dyktig faglig kompetanse i selskapet.